>المصدر<

[ لمتابعة رابط المشاركـــــــــــــة الأصليّة للبيــــــــان ]
lihat postingan asal keterangan ini


الإمام ناصر محمد اليماني
Al-Imam Naser Mohammed Al-Yamani
27 - 08- 1436
هـ
14 - 06 - 2015 مـ
03:19 صباحاً
ـــــــــــــــــ


الإمام المهديّ يفتي بحكم التبرع بالأعضاء والتبرع بالدم ..

Imam Mahdi menfatwakan hukum keputusan pendermaan (donasi) organ dan darah..


بسم الله الرحمن الرحيم، وسلام على المرسلين، والحمد لله ربّ العالمين..
وقال الله تعالى
: {أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِيمٌ}
صدق الله العظيم [الحجرات:12].

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani, sholawat dan salam ke atas para Rasul dan segala pujian hanya bagi Allah Tuhan Semesta Alam..

Allah Ta'ala berfirman:


Sukakah salah seorang di antara kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang. (12)
Maha Benar Allah
[Al-Hujurat]


وهذا يعني أنّ للإنسان حرمته وكرامته سواء كان حيّاً أو ميتاً فلن يأذن الله أن تقوموا بجزارة الأموات كون الحياة والموت بيد الله فليست أعضاء الميت بقادرةٍ على أن تطيل حياة الحيّ.

Ini bermakna bahawa sesungguhnya manusia itu mempunyai kesucian, kehormatan dan kemuliaan sama ada manusia itu masih hidup atau telah mati, maka Allah tidak akan mengizinkan kalian memotong dan merusakkan mayat mayat, kerana kehidupan dan kematian berada di tangan kekuasaan Allah, dan organ-organ mayat itu sama sekali tidak berkuasa buat memanjangkan tempoh jangka hayat kehidupan seseorang.



وبالنسبة لتبرع الأحياء بالدم أو بعضو لن يتسبب في موتهم كمثل الكلية فلا حرج في ذلك، أمّا أن يصبح الدكاترة مجزرة لأعضاء الأموات والمتاجرة بها فهذا لا ولن يأذن به الله لمؤمنٍ؛ وللميت حرمته.

Mengenai donasi (derma) darah atau organ yang dilakukan oleh orang-orang yang masih hidup, yang tidak akan menyebabkan kematian mereka semisal ginjal, maka tidak ada salahnya berbuat demikian.

Adapun sekiranya para doktor menjadi tukang daging dengan memotong-motong organ-organ orang yang telah mati dan menjadi pembekal organ-organ manusia dengan menjualnya, maka perbuatan ini sama sekali tidak akan mendapat keizinan dari Allah bagi orang beriman; kerana mayat mempunyai kesucian dan kehormatan
(yang wajib dijaga).



وسلامٌ على المرسلين، والحمد لله ربّ العالمين..
أخوكم الإمام المهدي ناصر محمد اليماني.

Salam ke atas para Utusan dan segala pujian hanya
bagi Allah Tuhan Semesta Alam..


Saudara kalian, Al-Imam Al-Mahdi
Naser Mohammed Al-Yamani


ــــــــــــــــــــــ


sumber:
https://nasser-alyamani.org/showthread.php?p=192322


baca terjemahan inggris:
https://nasser-alyamani.org/showthread.php?p=192392